ghostwriter.blogg.se

Du har en historia, en ide - Jag skriver, förmedlar, tipsar och sätter saken i print. Därefter är jag likt ett spöke, gone! Det är ditt namn som står på verket, jag förblir den med skavsår på fingertopparna av sena kvällar vid tangentbordet.

ghostwriter.blogg.se

Publicerad 2013-09-17 21:48:24 i Ghost Writer

Ghost Writer? Vad är det undrar säkert de som slumpmässigt trillat in på denna (än så länge tråkigt tomma ekande blogg).
Vi börjar med att översätta titeln till svenska: Spökskrivare, så går jag vidare in på vad det innebär.
 
Googlar du Spökskrivare och läser Wikipedias beskrivning sammanfattas det såhär:
"En spökskrivare, från engelskans ghostwriter, är en författare som anonymt skriver böcker, artiklar eller tal i någon annans namn. Till vardags används begreppet även om en författare vars samarbete med klienten är känt. Spökskrivaren sägs skriva under allonym, namnet på en annan, existerande person. Detta skiljer sig från att skriva under pseudonym, vilket innebär att skriva under påhittat namn."
Men det är ingen bra beskrivning fullt ut, om ni frågar mig.

En känd spökskrivare beskriver det såhär:
"Låt oss spökskriva din bok! Det innebär att vi hjälper alla som behöver hjälp med att skriva en kortare eller längre text. Eller tillhör du dem som skrivit ett bokmanus men känner att du behöver konstruktiv kritik? Vi arbetar även som författarcoacher och kan ge värdefulla råd."
 
Min uppfattning av en spökskrivare, även det sätt jag vill arbeta på, är att man helt enkelt ger medaljen till någon annan. Är det någon som förstår min poäng? Säkert inte! Jag förtydligar:
Du har en historia, en ide - Jag skriver, förmedlar, tipsar och sätter saken i print.
Därefter är jag likt ett spöke, gone! Det är ditt namn som står på verket, jag förblir den med skavsår på fingertopparna av sena kvällar vid tangentbordet.
Nu är du helt med på hur jag menar, eller hur?
 
To be continued...
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

The Ghost

Du har en historia, en ide - Jag skriver, förmedlar, tipsar och sätter saken i print. Därefter är jag likt ett spöke, gone! Det är ditt namn som står på verket, jag förblir den med skavsår på fingertopparna av sena kvällar vid tangentbordet.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela